Info Library
(for more articles)
Green Tea and Its Many Health Benefits
The Asian
community has used different teas and herbal
remedies since before the Great wall of China (over
3000 years ago) and green tea has stood out as one
of its hallmark and most helpful constituents. Green
tea has been
used to treat
everything from heart attacks, stroke to infections
like sepsis (blood infection) and numerous other
conditions and maladies. Many studies have been
undertaken to research and extract the helpful and
beneficial compounds in Green tea that exhibit these
medicinal qualities.
Recent scientific studies listed in Chemical &
Engineering News (produced by the American Chemical
Society) show numerous benefits from the different
compounds contained in green tea leaves (polyphenols
like EGCG, a powerful antioxidant that inhibits the
rapid growth of
cancer cells
without harming healthy cells). Studies done at
Harvard and Cornell Universities on these
polyphenols have shown a marked decline in
carcinogen activity (up to 60% blocking reduction in
oxidation capabilities) and even a biocide or
antiseptic quality (hence the current research on
green tea polyphenols and tooth and gum disease).
Green tea has shown and evidenced antibacterial
properties and more research in this area is needed.
Green tea polyphenols inhibit and retard cancer
growth in every study and form of cancer from
liver cancer to
uterine and breast cancer. It is important to note,
that although no cancer in these studies was
completely cured, duration of survival and quality
of life were increased in every circumstance. EGCG,
due to its abilities to retard cancer with no known
side effects is currently being researched to see if
higher concentrations and / or more powerful
synthetic derivatives could be used as a replacement
for the current highly toxic chemotherapy.
Study after study shows a vast reduction in onset
and risk of various cancers and disease. Other green
tea findings included a study of smokers at the
Arizona Cancer Center in Tucson showing that four
cups of decaffeinated green tea every day for four
months provided some protection against potentially
carcinogenic damage to DNA, as measured by the
amount of an enzyme in the urine.
Many studies have linked green tea to lower risk for
breast, pancreatic, colon, esophageal, and
lung cancers.
University of Purdue researchers recently concluded
that a compound in green tea inhibits the growth of
cancer cells. There is also research indicating that
drinking green tea lowers total cholesterol levels,
as well as improving the ratio of good (HDL)
cholesterol to bad (LDL) cholesterol. The
polyphenols inhibit the absorption of cholesterol in
the digestive tract, which actually helps lower the
amount of LDL cholesterol in the bloodstream.
Basically, to sum this up, green tea has been proven
to reduce the risk of cancer and retard the growth
of cancer cells in every case and for this reason
alone should be incorporated into every diet. Just 4
cups of green tea per day has been found to slow and
retard breast cancer in women (Japanese scientists
at the Saitama
Cancer Research Institute).
4 cups of green tea daily gives the optimal amount
of polyphenols for the best results.
About the Author
David Maillie is a
chemist with over 12 years experience in biochemical
research and clynical analysis. For more great
anti-aging products and ideas please visit
Bestskinpeel.com